Te gezond eten, een nieuwe rage?

Té gezond eten, een nieuwe rage?

Veel jonge meiden houden zich bezig met hun uiterlijk, hun gewicht en dus ook met voeding en gezondheid. Waar vroeger veel gesproken werd over het risico op Anorexia Nervosa bij deze jonge meiden die zich zorgen maken over hun lichaam, is er nu een hele nieuwe eetstoornis die steeds meer de kop opsteekt: Orthorexia Nervosa. 

Wat is Orthorexia Nervosa?

Orthorexia Nervosa betekent het obsessief bezig zijn met supergezond eten. Maar liefst 1 op de 5 jonge meiden doet dit. En nee, dit wil niet zeggen dat die personen supergezond leven. Vaak wordt er bijna alleen maar groente en fruit gegeten. Dit betekent dat er een tekort ontstaat aan andere belangrijke voedingsstoffen. Koolhydraten bijvoorbeeld. Maar koolhydraten zijn toch suikers die zoveel mogelijk vermeden moeten worden? Nee, het menselijk lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Natuurlijk heeft het lichaam de suikerrijke voedingsmiddelen zoals koek, snoep en frisdrank niet echt nodig, maar koolhydraatrijke voedingsmiddelen als graanproducten, aardappelen en peulvruchten zijn heel belangrijk voor het lichaam. Zonder koolhydraten kunnen onze hersenen zelfs niet functioneren.

Risico’s van Ortorexia Nervosa

Een eetstoornis is een psychische ziekte die helaas veel lichamelijke risico’s met zich meebrengt. Door het eenzijdige voedingspatroon is er kans op ondervoeding, een vitaminetekort, maagklachten, menstruatiestoornissen, duizeligheid, gebitsproblemen, vermoeidheid, nier- en leverbeschadigingen en zelfs hartritmestoornissen. Hiernaast kan een eetstoornis als Orthorexia Nervosa ook psychische problemen met zich meebrengen. Zo zijn de jonge meiden vaak bang om naar een feestje te gaan en op vakantie gaan levert enorm veel stress op. Er is dan namelijk weinig controle over het eten wat voorhanden is. Dit kan leiden tot angstaanvallen, eenzaamheid en depressie. 

Gezond eten en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen

Gezond eten is belangrijk. Té gezond eten is echter ook weer niet de bedoeling. Alleen op wortels en mandarijnen leven doet het lichaam geen goed. Hoe eet je dan gezond en krijg je toch voldoende van alle voedingsstoffen binnen? Allereerst is het belangrijk om per dag 200 gram groente en 200 gram fruit te eten. Meer mag natuurlijk ook, maar sla er niet in door. Eet tijdens de maaltijdmomenten volkoren graanproducten en drink bijvoorbeeld bij het ontbijt een beker melk en neem tussendoor een schaaltje vruchtenkwark. Beleg niet elke boterham met chocoladepasta, maar kies voor gezonder broodbeleg zoals bijvoorbeeld kipfilet of 30+ kaas. Eet tijdens de warme maaltijd aardappelen of pasta/rijst met vlees en groente. Ook is het verstandig 2 keer in de week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat men liever geen vlees en vis eet. Kies dan voor bijvoorbeeld vleesvervangers waar ijzer en vitamine B12 en/of B1 is toegevoegd. Varieer ook veel wat betreft vleesvervangers. Vlees kan ook vervangen worden door eieren, noten en peulvruchten. Vervang vlees niet door kaas. Kaas bevat vrijwel geen ijzer en bevat vaak veel verzadigd (ongezond) vet. Het belangrijkste is variatie. Dit geldt niet alleen voor vegetariërs en veganisten, maar dit geldt voor iedereen. Veel variatie neemt de kans op tekorten zo goed als weg.

Wilt u ook graag op een gezonde en lekkere manier afvallen of heeft u een ander doel omtrent voeding? Ik help u graag! Neem eens een kijkje op mijn website: www.dieetenzo.nl. Ik geloof niet in een streng en eenzijdig dieet, maar ik help u uw eetpatroon om te zetten in een gezond en lekker eetpatroon.

Regelmatig plaats ik leuke weetjes op Facebook en Twitter. Nieuwsgierig? Volg me!

Facebook & Twitter

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op