Ontbijt en tussendoortjes

14 April 2014  

Ontbijt en tussendoortjes?

Voor een gezonde leefstijl en behoud van je gewicht is regelmaat van belang. Je kunt je dag in 7 eetmomenten delen. Je eet 3 hoofdmaaltijden en3 tot 4 keer iets tussendoor. 

Door te ontbijten krijgt je lichaam de benodigde energie in de ochtend. Je kunt je beter concentreren en je bloedsuiker wordt beter op peil gehouden. Ontbijt is ook belangrijk voor je darmen. Ontbijten zorgt ervoor dat de darmen weer in werking gezet worden. Door lekker en gevarieerd te ontbijten, krijg je minder zin in ongezonde tussendoortjes. Dat is vooral belangrijk voor het behouden van je gewicht en als je op dieet bent.

Lekker ontbijten!

Als je weet wat je lekker vindt, kan je gemakkelijk variëren met verschillende producten. Het is belangrijk dat je ontbijt een gezonde samenstelling heeft. Gebruik voldoende vezels tijdens je ontbijt. Vezels leveren nauwelijks calorieën, maar geven wel langdurig een vol gevoel. Ze zijn ook gezond voor je darmen. 

Varieer iedere dag! Probeer verschillende producten uit. Bijvoorbeeld kaas en vleeswaren met minder vet en zout. Gebruik je liever zuivel bij je ontbijt, kies voor magere of halfvolle varianten. Welke producten kan je kiezen?

  • Schaaltje halfvolle yoghurt met muesli (zonder suiker), appel, honing en kaneel
  • Schaaltje halfvolle melk met cornflakes, handje rozijnen en gedroogde cranberries
  • Vruchtenkwark (zonder toegevoegde suiker)met banaan
  • Vruchtenyoghurt met handje ongezouten noten
  • 2 snee bruinbrood met halvarine, jam, kalkoenfilet en een fruit
  • 1 bruine pistolet met gekookt ei en plakjes tomaat en komkomeer, 1 glas melk
  • Aardbeien-banaan smoothie met halfvolle vanilleyoghurt

 

Tussendoortjes kiezen

Het kiezen van een tussendoortje kan lastig zijn, vooral als je weinig tijd hebt. Iedereen heeft af en toe behoefte aan koekjes, ijs, chips, roomkaas, rookworst, frites, en frisdranken met suiker. Het gaat erom dat er een goede balans is tussen gezonde en minder gezonde keuzes. Bevat een product voedingsvezels en weinig zout, suiker, verzadigde vet, transvet en calorieën, dan kan je in het algemeen concluderen dat het als tussendoortje gegeten kan worden. Wat kan je bijvoorbeeld eten?

  • Kies vooral voor vers fruit en verse groente, net als cherrytomaten, appel, druiven en wortel
  • Gebruikt volkoren producten als roggebrood, volkoren knäckebröd, volkorenbrood en volkoren krentenbrood
  • Drink water, koffie, thee zonder suiker of suikervrije frisdranken
  • Kies voor magere of halfvolle varianten van karnemelk, melk, kwark, yoghurt, vla, vruchtenyoghurt en yoghurtdrank. Let er wel op dat ze geen toegevoegde suiker bevatten.
  • Kies voor kaas (20+), hüttenkäse, mozzarella, verse kaas light (8% vet) en zuivelspread light

 

Wil je gezond eten maar weet je niet hoe je kunt variëren? Ben je op dieet en wil je meer variatie? Heb je moeite om gezonde tussendoortjes te kiezen? Wil je meer vezels gebruiken? Heb je andere vragen? Stuur een mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . We gaan samen op zoek naar oplossingen.

Groetjes, Reyhaneh

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op