Gezond eten met weinig tijd

28 April 2014  

Gezond eten met weinig tijd

We leven in een maatschappij waarin iedereen het druk heeft, gezond eten wil er dan wel eens bij inschieten. Dit is natuurlijk niet heel gek, want het is logisch dat iemand een keer geen zin heeft om nog helemaal een gezonde maaltijd te bereiden na een lange dag werken. En soms is er ook echt gewoon geen tijd voor. Vandaag komen daarom een paar gezonde ontbijt-, lunch-, diner- en tussendooropties aan bod.

Ontbijt

De eerste maaltijd van de dag, het ontbijt, is voor iedereen erg belangrijk. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat het lichaam als het ware weer geactiveerd wordt. Maar daarnaast kunnen mensen die ontbijten zich beter concentreren én worden er later op de dag minder snacks gegeten, waardoor het makkelijker is om het gewicht gezond te houden. Dus hoe weinig tijd iemand ook heeft, het ontbijt mag eigenlijk niet overgeslagen worden.

Gelukkig bestaan er voldoende ontbijtopties die snel te bereiden zijn én die ook gezond zijn. Te denken valt dan aan (geroosterd) brood met beleg zoals pindakaas, kipfilet, jam of appelstroop. Maar ook een schaaltje yoghurt of kwark met een stuk fruit is een gezond ontbijt dat snel klaar is. Door het zuivelproduct kan eventueel nog een superfood gestrooid worden, zoals lijnzaad of chia zaad. Ook havermoutpap is redelijk snel te bereiden door wat melk in een pannetje op de warmen en hier havervlokken door te strooien. Voor een wat meer zoete smaak kan wat kaneel en fruit (zoals een banaan of bessen) worden toegevoegd. Een smoothie maken is ook snel en eenvoudig wanneer men een blender heeft. Doe wat fruit en zuivel in de blender en blenden maar.

Lunch

Een lunch die erg snel en makkelijk te bereiden is, is natuurlijk brood. Ook hier kan weer beleg naar keuze gebruikt worden. Zuivel met wat fruit is ook snel te bereiden. Een andere optie is om de lunch een dag van te voren te bereiden. In de avond kan bijvoorbeeld een heerlijke salade gemaakt worden. Een goedgevulde soep kan ook als lunch gegeten worden. Ook de soep kan eerder bereidt worden. Zijn er nog restjes van de vorige dag over? Dan kan dit ook prima als lunch genomen worden. Er kan natuurlijk ook warm tijdens de lunch gegeten worden. Kijk voor de opties van een warme lunch bij het volgende kopje ‘Diner’.

Diner

Bij weinig tijd is het avondeten vaak het grootste struikelpunt. Er wordt dan sneller gekozen voor een afhaalmaaltijd of een kant-en-klaarmaaltijd uit de supermarkt. Natuurlijk zijn deze maaltijden lang niet zo gezond als een maaltijd die men zelf heeft bereidt.

Om toch gezond te eten is het het meest makkelijk om de avondmaaltijd van te voren te bereiden. Dit kan een dag van te voren zijn, maar ook meerdere dagen van te voren. Zo kan bijvoorbeeld ook voor de avondmaaltijd een heerlijke, goed gevulde soep gemaakt worden. Deze kan een paar dagen in de koelkast bewaard blijven, maar soep kan ook ingevroren worden. Andere voorbeelden van avondmaaltijden die eerder bereidt kunnen worden zijn stampotten, een eigen gemaakte, gezonde nasi van rijst, groenten en kruiden, een bonenschotel en pasta met veel groenten.

Toch liever op de dag zelf iets maken? Een salade is dan een goede optie of wat groenten (voorgesneden, diepvries of uit blik) wokken, grillen of koken. Hierbij kan dan nog een stukje vlees of vis gegrild of gebakken worden.

Tussendoortjes

Voor tussendoortjes geldt het excuus ‘geen tijd om gezond te eten’ eigenlijk niet. Een tussendoortje is klein en heeft weinig tot geen bereidingstijd nodig. Een stuk fruit of wat rauwkost is namelijk zo meegenomen. En wat te denken van een handje gezonde, ongezouten noten, die van te voren al in porties verdeelt kan worden. Ook een gekookt ei kan een heerlijk tussendoortje zijn. Deze kan de avond van tevoren gekookt worden. Tot slot kan een beker zuivel of een beker zelfgemaakte soep ook een prima tussendoortje zijn.

Marinda Vis

Eigenlijk mijn hele leven vind ik voeding al interessant. Want wat doet voeding nou eigenlijk voor het menselijk lichaam en wat doet het voor de geest? Welke invloed heeft voeding op deze dingen? Daarnaast houd ik ook enorm van lekker eten en koken. Regelmatig probeer ik dan ook nieuwe recepten uit. Vanwege mijn liefde voor voeding en gezondheid was het dan ook niet heel gek dat ik koos voor de opleiding Voeding en Diëtetiek. In juli 2013 studeerde ik af aan deze opleiding.

Wil je meer van mij lezen? Bekijk mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op