Darmklachten

08 May 2014  

Darmklachten

Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de Nederlands kampt met darmklachten. Voorbeelden van darmklachten zijn buikpijn, obstipatie, diarree, een opgeblazen gevoel en winderigheid. Echter, dit zijn slechts een paar voorbeelden van klachten die men kan hebben. Er zijn namelijk nog veel meer darmklachten waar men te maken mee kan hebben.

Darmklachten kunnen erg vervelend zijn en iemand beperken in zijn leven, waardoor de kwaliteit van leven achteruit kan gaan. Dit kan door schaamte komen, maar ook doordat iemand bijvoorbeeld niet alles kan doen door de klachten wat hij of zij zou willen. Wanneer sprake is van darmklachten is het daarom belangrijk om te kijken wat de klachten veroorzaken, zodat de klachten aangepakt kunnen worden.

Stress

Een veel voorkomende oorzaak van darmklachten is stress. Buikpijn is een bekende klacht wanneer sprake is van stress. Maar ook kan iemand bijvoorbeeld last hebben van diarree, of juist van obstipatie. Elk persoon reageert weer anders op stress.

Stress kan verschillende oorzaken hebben, het is daarom belangrijk de oorzaak van stress te achterhalen. Door de oorzaak van stress te achterhalen, kan ook gekeken worden of beter met de stress kan worden omgegaan. Voor de één kan dit zijn door te sporten en voor de ander kan dit zijn door ademhalingsoefeningen. En soms kan het helpen om met iemand te praten en zo samen tot een oplossing te komen. Daarnaast is het belangrijk bij stress regelmatig te ontspannen en een goed dag- en nachtritme aan te houden. Want wanneer het slaapritme verstoord wordt, zal het lichaam alleen maar meer stress ondervinden.

Leefstijl

Voeding kan ook een grote rol spelen bij darmklachten. Sommige mensen kunnen alles eten wat zij willen. Andere mensen hebben juist heel gevoelige darmen en krijgen snel last van bepaalde voedingsmiddelen. Zo is bijvoorbeeld bekend van koolsoorten, ui en prei bekent dat zij winderigheid veroorzaken. Maar er zijn nog vele andere voedingsmiddelen die darmklachten kunnen veroorzaken. En elk persoon reageert weer anders op voeding. 

Om er achter te komen of voeding invloed heeft op darmklachten kan daarom een voedingsdagboekje bijgehouden worden. In een voedingsdagboekje kan geschreven worden wat gegeten wordt, op welk tijdstip en of er klachten ontstonden. Door een voedingsdagboekje bij te houden kan ontdekt worden op welke voedingsmiddelen minder goed wordt gereageerd. Mogelijk kan er ook sprake zijn van een allergie of intolerantie.

Ook is het voor de darmen belangrijk om voldoende vezels en vocht binnen te krijgen. Wanneer men namelijk te weinig vezels en vocht neemt, kan al snel verstopping van de darmen optreden. Aangeraden wordt daarom om minimaal 1,5 liter water per dag te drinken en 30 tot 40 gram vezels per dag te nemen. Groente, fruit en peulvruchten zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die veel vezels bevatten. Vezels en vocht hebben samen met beweging een positief effect op de beweging van de darmen.

Daarnaast is het belangrijk om een bezoek aan het toilet niet uit te stellen en hier ook de tijd voor te nemen. Wanneer hier niet aan wordt toegegeven kan aandrang verdwijnen waardoor obstipatie kan ontstaan. 

Ziekte

Het is ook mogelijk dat de darmklachten veroorzaakt worden door een ziekte. Er bestaan veel verschillende ziekten van de darmen met elk zijn eigen klachten. Ook ervaart elk persoon de ziekte weer anders. De ene persoon kan dan ook meer verdragen dan de ander. Om er achter te komen of er sprake is van een ziekte zal onderzoek uitgevoerd moeten worden.

Het lukt niet altijd om zelf te achterhalen wat de klachten veroorzaken. Het is daarom ook aan te raden om naar de huisarts te gaan wanneer u last blijft houden van uw klachten. Een huisarts zal uw klachten nagaan en zo nodig doorverwijzen voor verder onderzoek of naar een andere discipline, zoals een diëtist. Om het bezoek aan de huisarts zo goed mogelijk voor te bereiden, kan het handig zijn om al uw klachten op te schrijven. Wanneer u ook een voedingsdagboekje heeft bijgehouden, kunt u deze ook meenemen. Ook kan het handig zijn om vragen die u voor uw huisarts heeft alvast op te schrijven. Op deze manier bent u goed voorbereidt op het bezoek aan de huisarts en vergeet u niet om bepaalde dingen te zeggen of vragen.

Marinda Vis

Eigenlijk mijn hele leven vind ik voeding al interessant. Want wat doet voeding nou eigenlijk voor het menselijk lichaam en wat doet het voor de geest? Welke invloed heeft voeding op deze dingen? Daarnaast houd ik ook enorm van lekker eten en koken. Regelmatig probeer ik dan ook nieuwe recepten uit. Vanwege mijn liefde voor voeding en gezondheid was het dan ook niet heel gek dat ik koos voor de opleiding Voeding en Diëtetiek. In juli 2013 studeerde ik af aan deze opleiding.

Wil je meer van mij lezen? Bekijk mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op