Energiebehoefte

29 May 2014  

Energiebehoefte

Elk mens heeft een andere energiebehoefte. Met energiebehoefte wordt bedoelt de hoeveelheid energie (in de vorm van eten en drinken) die het menselijk lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Evenwicht

Het lichaam krijgt dus energie in de vorm van eten en drinken. Door deze energie is het lichaam in staat om goed te functioneren. De mens kan hierdoor bijvoorbeeld beter nadenken en bewegen. Bij te weinig energie verlopen deze processen wat moeilijker. Wanneer iemand ziek is en hierdoor weinig energie binnenkrijgt, zal deze persoon zich ook een stuk minder fit voelen. Het is dus belangrijk om voldoende energie binnen te krijgen. De energie die het lichaam in gaat, moet weer in balans zijn met de energie die het lichaam verbruikt. Er moet dus sprake zijn van een evenwicht. Krijgt het lichaam meer energie binnen dan dat het lichaam verbruikt, dan zal het gewicht toenemen. Krijgt het lichaam te weinig energie, dan zal het gewicht afnemen. Maar ook verlopen andere processen minder soepel wanneer het lichaam te weinig energie krijgt. Het is daarom belangrijk om te zoeken naar een goede balans.

Factoren die invloed hebben op de energiebehoefte

De energiebehoefte van een mens wordt door verschillende factoren beïnvloedt. Zo hebben het geslacht, de leeftijd, de lengte, het gewicht en het activiteitenniveau invloed op hoeveel energie iemand nodig heeft. Maar ook wanneer iemand ziek is, kan de energiebehoefte veranderen. Zo heeft iemand die geopereerd is of iemand met brandwonden extra energie nodig. Ook bij jongeren in de groei heeft het lichaam wat extra’s nodig. En wanneer iemand zwanger is of borstvoeding geeft, kan het lichaam ook wat extra’s gebruiken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van situaties waarin extra energie gewenst is.

Energiebehoefte berekenen

Hoeveel energie iemand verbruikt, en dus nodig heeft, kan eenvoudig worden berekend met de Harris en Benedict formule. Wel is het hierbij belangrijk dat de persoon volwassen en gezond is.

Voor mannen is dit de volgende formule: 88,362 + (13,397 X G) + (4,799 X H) - (5,677 X L)

Voor vrouwen is het de volgende formule: 447,593 + (9,247 X G) + (3,098 X H) - (4,33 X L)

Bij de G dient het gewicht ingevuld te worden in kilogram, bij de H de lengte in centimeters en bij de L de leeftijd in jaren.

Een vrouw van 64 kilogram met een lengte van 176 en een leeftijd van 34 verbruikt dus 1437 kilocalorieën op een dag (447,593 + (9,247 X 64) + (3,098 X 176) - (4,33 X 34) = 1437,429). Dit verbruik is echter alleen voor de ruststofwisseling, de stofwisseling die nodig is voor de primaire levensprocessen zoals de ademhaling en de hartslag.

Bij een gezond persoon dient het verbruik voor de ruststofwisseling nog vermenigvuldigd te worden met het activiteitenniveau, dit wordt ook wel de PAL-waarde (physical activity level) genoemd. Door het verbruik in rust te vermenigvuldigen met de PAL-waarde, kan berekend worden hoeveel energie de persoon dagelijks nodig heeft.

Activiteitenniveau PAL-waarde • Gedurende de dag zitten en/of liggen 1,2 • Zittend werk en in de vrije tijd weinig beweging 1,4-1,5 • Zittend werk met af en toe rondlopen en in vrije tijd weinig beweging 1,6-1,7 • Staande arbeid 1,8-1,9 • Tijdens arbeid en in vrije tijd veel lichamelijke inspanning 2,0-2,4 • Extreem fysieke belasting ±5,0

De vrouw van 34 jaar had dus een verbruik in rust van 1437 kilocalorieën per dag. Wanneer deze vrouw zittend werk doet en in haar vrije tijd weinig beweegt, zou dit getal dus vermenigvuldigd moeten worden met 1,4-1,5. Deze vrouw zou dan een energiebehoefte hebben van 2083 kilocalorieën per dag (1437 x 1,45).

Met de Harris en Benedict formule kan dus eenvoudig berekend worden hoeveel kilocalorieën een gezond en volwassen persoon nodig heeft op een dag. Wanneer sprake is van ziekte, zou hiervoor ook nog een toeslag bijkomen. Voor kinderen wordt de energiebehoefte ook op een andere manier berekend.

Marinda Vis

Eigenlijk mijn hele leven vind ik voeding al interessant. Want wat doet voeding nou eigenlijk voor het menselijk lichaam en wat doet het voor de geest? Welke invloed heeft voeding op deze dingen? Daarnaast houd ik ook enorm van lekker eten en koken. Regelmatig probeer ik dan ook nieuwe recepten uit. Vanwege mijn liefde voor voeding en gezondheid was het dan ook niet heel gek dat ik koos voor de opleiding Voeding en Diëtetiek. In juli 2013 studeerde ik af aan deze opleiding.

Wil je meer van mij lezen? Bekijk mijn volledige profiel hier

Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op