Top 5 om fit wakker te worden

Top 5 om fit wakker te worden

We hebben allemaal wel eens zo’n nacht waarin we slecht slapen. Gevolg: je stapt moe uit bed, je hebt wallen onder de ogen en je ziet de dag niet bepaald zitten. Nu is er niet altijd wat te doen aan een slechte nachtrust, maar er zijn ook oorzaken die wel aan te pakken zijn. Kijk bijvoorbeeld niet heel de avond naar de tv. Je hersenen krijgen dan zoveel (felle) beelden te verwerken dat er bijna geen slaaphormoon wordt aangemaakt. Dit wist je vast al wel. Maar wist je ook dat je voeding invloed kan hebben op je slaappatroon? De volgende 5 voedingsmiddelen/voedingsstoffen hebben de meeste invloed.

Vitaminen

Dat gezond eten belangrijk is spreekt voor zich, maar met name vitaminen zijn belangrijk voor een fit gevoel. Zo zorgt vitamine C bijvoorbeeld voor een betere opname van het mineraal ijzer. Hierover straks meer. Vitaminen zijn belangrijk bij veel processen in het lichaam. En uiteraard is het belangrijk dat alle processen hun werk goed kunnen doen. Een tekort aan bijvoorbeeld vitamine D kan voor vermoeidheid zorgen. Een suppletie van vitaminen kan dus nodig zijn. Maar het eetpatroon een gezondere draai geven zal waarschijnlijk ook voor een betere nachtrust zorgen.

Voeding in de avond

Probeer niet al te veel te drinken vlak voor het slapengaan. Een volle blaas die steeds geleegd moet worden bevordert het slaappatroon natuurlijk niet. Vooral alcohol kan de nachtrust verstoren (al zijn er ook mensen bij wie een ‘slaapmutsje’ juist voor een goede nachtrust zorgt). Eet ook niet te veel snacks in de avond. Met een hongergevoel naar bed gaan is niet slim, maar suiker in de vorm van chips, chocola en koekjes werkt de moeheid ook tegen. Eet dus liever koolhydraten in de vorm van een volkoren boterham of een stuk fruit.

IJzer

Een ijzertekort kan bloedarmoede veroorzaken. Bloedarmoede zorgt voor vermoeidheid. Zelfs na een goede nachtrust blijft de vermoeidheid helaas hangen. Vooral vrouwen kunnen hier last van hebben tijdens de menstruatie of tijdens een zwangerschap. Het kan helpen om voedingsmiddelen te eten die veel ijzer bevatten. Voorbeelden hiervan zijn: rund- en lamsvlees, volkorenbrood, volkorenpasta, bruine bonen en linzen. Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vitamine C zit in groente, fruit en aardappelen.

Cafeïne

Dat cafeïne voor een wakker en alert gevoel zorgt, weet iedereen inmiddels. Toch zijn er veel mensen die voor het slapengaan cola en/of koffie drinken. Natuurlijk merkt niet iedereen de invloed van cafeïne even sterk, maar toch zorgt cafeïne vaak voor een kortere en lichtere slaap. Niet alleen de cafeïne die men ’s avonds nuttigt is van invloed op het slaappatroon, maar ook de cafeïne die men overdag binnenkrijgt. Probeer dus eens cafeïnevrije koffie in plaats van normale koffie. Wie weet zorgt dit voor een aanzienlijk verschil in de nachtrust.

Vocht

Wanneer er te weinig vocht in het lichaam aanwezig is, zal het stresshormoon toenemen. Stresshormonen gaan een goede nachtrust tegen. Drink dus voldoende vocht gedurende de dag. Dit wil zeggen 1,5 tot 2 liter. Meer dan 2 liter kan zelfs nodig zijn op een warme dag en wanneer men (intensief) heeft gesport. Zet een flesje water naast het bed. Bij een droge mond in de nacht is het dan niet nodig om naar de badkamer te lopen voor een slokje drinken.

Wilt u ook graag op een gezonde en lekkere manier afvallen of heeft u een ander doel omtrent voeding? Ik help u graag! Neem eens een kijkje op mijn website: www.dieetenzo.nl. Ik geloof niet in een streng en eenzijdig dieet, maar ik help u uw eetpatroon om te zetten in een gezond en lekker eetpatroon.

Gerlinde Holster-Simonse

Mijn naam is Gerlinde Holster-Simonse. In 2013 heb ik de vierjarige HBO opleiding Voeding & Diëtetiek voltooid aan De Haagse Hogeschool. Dit betekent dat ik mijzelf diëtiste mag noemen.

Na mijn opleiding was het lastig om een baan te vinden als diëtiste. Ik heb daarom besloten om als zzp’er een eigen bedrijfje op te starten. Dit was natuurlijk best wel spannend, maar ook enorm leuk. Na een paar maanden van voorbereiding is mijn bedrijfje met de naam Dieet Enzo van start gegaan.

Lees mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op