Montignac dieet

23 April 2014  

Montignac

Bij dit dieet wordt gebruik gemaakt van de Glycemische Index (GI) van producten. Producten met een glycemische index van 50 of hoger moet je vermijden. Daarnaast is koolhydraten combineren met vetten verboden en suiker kan je wel vergeten. Het doel is om af te vallen en je gezondheid te verbeteren.

Historie Montignac

Het Montignacdieet, of methode zoals zij het liever zelf noemen, werd ontwikkeld door de Franse Michel Montignac. Hij was zelf altijd wat aan de zware kant en daarom zeer geïnteresseerd in gewichtsbeheersing. Eind jaren ’70 begon hij onderzoek te doen op het gebied van voeding met als doel om zijn eigen gewichtsprobleem te overwinnen. Met zijn bevindingen ontwikkelde hij een methode om op basis van het glycemische index concept gewicht te verliezen. Hij testte het eerst op zichzelf uit en verloor 15 kg in 3 maanden. Dit was voor hem het bewijs dat je kon afvallen zonder dat je de inname van calorieën beperkt. Hij was van mening dat je af kunt vallen door de juiste keuzes in je voeding te maken In 1986 kwam zijn eerste boek: ‘Slank worden met zakendiners’ uit. Eind 1987 verscheen: ‘Ik ben slank want ik eet’ en dit werd een wereldwijd succes, waarmee hij ook in Nederland zeer bekend werd. Hij schreef nog een aantal andere boeken over zijn methode, onder andere één gericht op kinderen, een op 50 plussers en een aantal receptenboeken.

Achtergrond

Volgens Montignac zijn calorieën niet de oorzaak van overgewicht. Hij is van mening dat je calorieën niet hoeft te gaan tellen of dat je minder moet gaan eten. Volgens hem wordt overgewicht veroorzaakt door de keuze in producten die je maakt. Hij baseert zich op de theorie dat overgewicht gerelateerd is aan hoge bloedsuikers die kunnen worden veroorzaakt door het eten van bepaalde producten en aan hyperinsulinemie. Als je koolhydraten eet, worden deze omgezet in glucose en komen ze in de bloedbaan terecht. De GI is een maat voor de snelheid waarmee het bloedsuikerspiegel stijgt; producten die een langzame stijging geven, hebben een lage GI en producten die een snelle stijging geven een hoge.

Insuline

Bij een stijging van de bloedsuikerspiegel geeft de alvleesklier het hormoon insuline af om de bloedglucose weer te verlagen. Bij een hoge stijging wordt meer insuline afgegeven dan bij een lage stijging. Een andere functie van insuline is dat het zorgt dat een teveel aan glucose wordt opgeslagen als vet. Normaal worden precies de goede hoeveelheden afgegeven. Echter bij sommige mensen kan teveel insuline worden aangemaakt, dit wordt ook wel hyperinsulinemie genoemd. Montignac schrijft dat dit komt omdat sommige mensen te veel producten met een hoge GI eten. Volgens hem heeft hyperinsulinemie gewichtstoename en overgewicht als gevolg. Daarentegen activeren lage spiegels van insuline juist het enzym die de afbraak van opgeslagen vet activeert, waardoor je gewicht gaat verliezen.

Zijn conclusie is dat insuline de oorzaak van overgewicht is en als je dus gewicht wil verliezen je insulinespiegel en dus je bloedsuikerspiegel zo laag mogelijk moet blijven. Dit kan je bereiken door producten met een lage GI te nemen. Zijn onderzoeken tonen aan dat gewichtsverlies optreedt door het activeren van het enzym als je producten eet met een GI van 35 of lager.

Verwarrend is dat Montignac uitlegt dat de GI staat voor de hoeveelheid koolhydraten die opgenomen worden in de darm en in de bloedbaan terecht komen. Heeft een product een GI van 100 dan betekent dat, dat 100% van de koolhydraten wordt opgenomen. Heeft een product een GI van 30 dan komt er maar 30% van de koolhydraten in je bloed terecht en worden dus niet alle koolhydraten opgenomen. Op basis van al deze informatie is Montignac dus van mening dat iemand kan afvallen of aankomen door het eten van verschillende producten, ondanks dat zij beiden dezelfde hoeveelheid calorieën bevatten. Echter blijft het feit dat je alleen kan afvallen als je minder energie tot je neemt dan dat je verbruikt.

De inname van de soorten vet worden gekozen op basis van hun cardiovasculaire (heeft betrekking op je hart- en bloedvaten) gevolgen. Bepaalde vetten helpen namelijk om het risico op hartziekten te verminderen en ook om gewicht te verliezen.

Advies over de eiwitinname is gebaseerd op hoe ze zijn opgebouwd en of ze een reactie van gewichtstoename van het lichaam tot gevolg hebben.

Eetgewoontes

De Montignacmethode is verdeeld in 2 fasen: de afvalfase en de stabiliteitsfase.

Fase 1: de afval fase

In de fase ga je veel gewicht verliezen. Je kiest hier voor producten met de goede onverzadigde vetten, eiwitten en koolhydraatproducten met een glycemische index van 50 of lager. Producten zoals suiker, aardappelen, witbrood, witte rijst, maïs en rijpe banaan zijn in deze fase verboden terrein.

De maaltijden bestaan uit een combinatie van eiwitten en vetten. Denk aan vlees, eieren en kaas. Als je hier koolhydraten bij wil eten moeten ze een GI hebben van 35 of lager.

Of een combinatie van eiwitten en koolhydraten, waarbij de GI beperkt moet blijven van 35-50. Als je hier vetten bij wil eten mag dat alleen met een paar uitzonderingen zoals vis of olijfolie. Vetten en koolhydraten mogen in principe dus niet samen in een maaltijd gegeten worden. Wil je vetten eten na een koolhydraatmaaltijd? Dan moet daar ook minstens 2 uur tussen zitten. Daarnaast wordt het advies gegeven om groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten ruim te gebruiken. Ondanks dat je niet minder hoeft te eten is het ook niet de bedoeling om nou extreem grotere porties te gaan nuttigen; houd het gewoon bij normale hoeveelheden.

Als je minder dan 5 kilogram wil afvallen, duurt deze fase minimaal 3 maanden. Als je al binnen die 3 maanden je streefgewicht hebt bereikt moet je toch in deze fase blijven omdat je lichaam tijd nodig heeft om te wennen. Als je meer dan 5 kilogram wil verliezen, wordt geadviseerd om bij het bereiken van je streefgewicht er nog een maand aan vast te plakken voordat je naar de volgende fase gaat.

Fase 2: de stabiliteits- en preventiefase

In deze fase moet je nog steeds de koolhydraten kiezen op hun GI, maar je hebt nu wel meer producten die je mag eten. Als je nu een maaltijd eet van eiwitten en vetten mogen de koolhydraatproducten een GI hebben van maximaal 50. Per maand met je twee traktaties met een hoge GI nemen en er is ruimte om dagelijks twee kleine glaasjes wijn (liefst rode) of een flesje bier te drinken. Wel moet je op je keuzes blijven letten om te voorkomen dat je weer in je oude eetgewoontes vervalt en bijvoorbeeld weer te vaak producten kiest met een hoge GI. Dit kan namelijk zorgen dat je weer aankomt.

Go

    Als je een ‘gezonde’ volwassen man of vrouw bent met overgewicht.Als je van eiwitrijke voedingsmiddelen houdt.

No Go

    Als je medicatie gebruikt of patiënt bent, overleg dan altijd eerst met je huisarts.Nierpatiënten moeten opletten dat ze niet zomaar hun eiwitten inname verhogen.Zwangeren.Als je borstvoeding geeft.Kinderen.Als je erg gehecht bent aan je broodje kaas, die mag je namelijk niet meer eten.

Voor- en nadelen

    Gegarandeerd gewichtsverlies.Gezonde voeding; veel fruit, groente, volkorenproducten en peulvruchten.Lage inname verzadigde (slechte) vetten.Gemakkelijk, je hoeft geen calorieën te tellen.Het gescheiden eten van vetten en koolhydraten is eigenlijk onuitvoerbaar.Lange lijst van toegestane en verboden producten uit je hoofd weten.Theorie is verwarrend/ niet wetenschappelijk onderbouwd.

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op