Verstoorde energiebalans

14 January 2015  

Verstoorde energiebalans? – ken de boosdoeners

Om overgewicht effectief aan te pakken is kennis van de oorzaken noodzakelijk. Kennen we de oorzaken dan kan het probleem bij de wortel worden aangepakt. Het is algemeen bekend dat wanneer we structureel teveel eten we allemaal te dik worden. Dit fenomeen wordt ook wel een verstoorde energiebalans genoemd. We krijgen meer energie binnen dan dat eruit gaat. Maar wat is nu de oorzaak waarom onze energiebalans verstoord raakt? In dit artikel hoop ik jullie daar meer inzicht in te geven.

Oorzaken verstoorde energiebalans

Vaak werd gedacht dat overgewicht en obesitas erfelijk bepaald is. Dit komt doordat vaststaat dat wanneer ouders overgewicht hebben de kans erg groot is dat hun kinderen ook overgewicht hebben/krijgen. Echter blijkt dat ons DNA in de loop der tijd niet veel veranderd is terwijl het probleem van overgewicht wel enorm is toegenomen. Er moeten dan ook andere oorzaken aan te wijzen zijn. Het blijkt dat factoren uit onze directe omgeving samen met individuele gedragsfactoren een belangrijke oorzaak zijn waarom onze energiebalans verstoord raakt en we te maken krijgen met overgewicht. In dit artikel wil ik wat verder ingaan op de gedragsfactoren.

Wat zijn gevaarlijke gedragsfactoren?

Er zijn factoren aan te wijzen in ons gedrag die leiden tot een toename van de kans op een verstoring in onze energiebalans. Er is overtuigend bewijs gevonden dat een zittende levensstijl het risico op overgewicht verhoofd. Dit geldt eveneens voor de situatie dat we veel voeding eten met een hoge energiewaarde maar weinig vitaminen en mineralen bevatten (micronutriënten). Dit is veelal koolhydraatrijke voeding, dit levert je veel calorieën op maar is weinig voedzaam. Het is daarom niet voor niets dat veel diëten zich richten op het verlagen van de hoeveelheid (snelle) koolhydraten in het voedingspatroon, ook wel koolhydraatarme dieten genoemd. Verder is niet overtuigend bewezen maar wel waarschijnlijk dat de volgende factoren het risico op overgewicht vergroten:

  • Het veel drinken van frisdranken en andere dranken met veel suiker
  • Ongunstige sociaal economische omstandigheden (opleiding, inkomen, werk, burgerlijke status, etc).

Als in de omgeving voeding met veel calorieën (fastfood) actief en veelvuldig gepromoot wordt levert dit eveneens naar alle waarschijnlijkheid een hoger risico op overgewicht. Mogelijk resulteert het eten van grote porties en het regelmatig uit eten gaan ook in een hoger risico op overgewicht.

Er is onvoldoende bewijs dat een hoge inname van alcoholische dranken leidt tot een hoger risico op overgewicht.

Welke factoren verlagen het risico op overgewicht?

Feitelijk kunnen we stellen dat de tegenstelling van de gevaarlijke gedragsfactoren het risico op overgewicht doen afnemen. Denk hierbij aan de volgende factoren:

  • Regelmatig bewegen
  • Veel eten van voedingsvezels
  • Ouders die gezonde voeding bevorderen (waarschijnlijk)
  • Borstvoeding (waarschijnlijk)
  • Eten van voeding met een lage glykemische index (mogelijk)

Het is, in tegenstelling tot veel artikelen op internet, niet aangetoond dat wanneer je meer eetmomenten inbouwd het risico op overgewicht afneemt. Voedingsvezels kun je vooral vinden in producten als groente, fruit, noten en volkoren brood. Voedingsvezels vallen vaak onder de macronutriënt koolhydraten. Het is daarom ook niet verstandig om helemaal geen koolhydraten meer te eten, maar kies wel voor de gezonde variant. Vezels leveren weinig calorieën maar zorgen er wel voor dat je relatief lang verzadig bent.

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op