Koolhydraten

Koolhydraten

Het woord ‘koolhydraten’ vliegt ons tegenwoordig om te oren. En dan met name op een negatieve manier. We worden bang gemaakt voor koolhydraten. Ze zouden ons namelijk dik maken en een koolhydraatverslaving komt meer en meer voor. Maar wat zijn koolhydraten nu eigenlijk en waarom hebben we ze toch nodig?

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn opgebouwd uit koolstof, waterstof en zuurstof. Koolhydraten bevatten ongeveer evenveel koolstof als waterstof. Vandaar de naam ‘koolhydraten’. Koolhydraten zijn voedingsstoffen, net als eiwitten en vetten. Ze leveren energie aan het lichaam. Vooral voor de rode bloedcellen zijn koolhydraten belangrijk. En de hersenen kunnen zelfs niet zonder koolhydraten.

Soorten koolhydraten

Koolhydraten zijn op twee manieren te verdelen. Zo bestaan er enkelvoudige en meervoudige koolhydraten, maar er bestaan ook verteerbare en onverteerbare koolhydraten.

Koolhydraten zijn opgebouwd uit suikermoleculen. De naam van het koolhydraat kan gegeven worden naar aanleiding van de hoeveelheid suikermoleculen. Zo bestaan er monosachariden, disachariden en polysachariden. Daarnaast zijn er nog suikeralcoholen. 

Voorbeelden van monosachariden zijn: 

  • Glucose (druivensuiker)
  • Fructose (vruchtensuiker)
  • Galactose (melksuiker)

Voorbeelden van disachariden zijn:

  • Sacharose (riet- of bietsuiker)
  • Lactose (melksuiker)
  • Maltose (moutsuiker)

Voorbeelden van polysachariden zijn:

  • Zetmeel
  • Glycogeen (dierlijk zetmeel)
  • Voedingsvezels

Voorbeelden van suikeralcoholen zijn:

  • Sorbitol
  • Xylitol
  • Mannitol

Suikeralcoholen worden in de voeding gebruikt als zoetstof. Suikeralcoholen kunnen slecht worden geabsorbeerd in het lichaam.

Ook zijn koolhydraten op te delen in verteerbare en onverteerbare koolhydraten. Het woord zegt het al, verteerbare koolhydraten kunnen verteerd worden door het lichaam. Deze koolhydraten leveren dan ook energie. Onverteerbare koolhydraten kunnen niet worden verteerd door het lichaam. Het lichaam kan ze dus ook niet opnemen. Dit maakt ze echter niet minder belangrijk. Onverteerbare koolhydraten vallen namelijk onder de voedingsvezels. Voedingsvezels zijn enorm belangrijk voor een goede darmwerking. 

Aanbevolen hoeveelheid koolhydraten

Door de Gezondheidsraad wordt aanbevolen minimaal 40 energieprocent verteerbare koolhydraten binnen te krijgen met de voeding. Dit betekent dat 40% van de totale energiebehoefte uit verteerbare koolhydraten gehaald mag worden. In Nederland wordt gemiddeld 46,4% van de totale hoeveelheid energie geleverd door koolhydraten. We krijgen in Nederland dus voldoende koolhydraten binnen. Een maximum is gesteld op 70 energieprocent. Wanneer men te veel koolhydraten binnenkrijgt, is de kans groot dat men te weinig eiwitten en vetten binnenkrijgt.

Zijn koolhydraten nu gezond of niet?

Hoewel we gemiddeld voldoende koolhydraten binnenkrijgen in Nederland, zijn er steeds meer mensen die zo min mogelijk koolhydraten proberen te eten. Koolhydraten zijn immers suikers en suikers zijn slecht…toch? Het is waar dat er steeds meer zoete tussendoortjes, frisdranken en vruchtensappen worden gebruikt. Deze producten bevatten veel koolhydraten in de vorm van suikers. Denk bijvoorbeeld aan gebak, snoep, zoet broodbeleg, cola en ijs. Deze voedingsmiddelen bevatten uiteraard weinig nuttige voedingsstoffen voor het lichaam. Als men wil afvallen, is het daarom ook verstandig deze producten zoveel mogelijk te laten staan. Maar koolhydraten zitten niet alleen in ‘nutteloze’ voedingsmiddelen.  Zo bevatten volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten ook veel koolhydraten. Deze voedingsmiddelen bevatten veel koolhydraten in de vorm van voedingsvezels. Erg goed dus voor de darmwerking. Daarnaast bevatten deze voedingsmiddelen veel B-vitaminen en mineralen zoals ijzer, magnesium en zink. 

Door koolhydraten te vermijden ontstaat er een risico op tekorten aan bovenstaande vitaminen en mineralen. Ook zal het lichaam spieren af moeten breken om het lichaam van energie te voorzien en kunnen vetten onvolledig worden verbrand. Er ontstaan dan tussenproducten die erg gevaarlijk kunnen zijn. Uiteindelijk kunnen deze tussenproducten leiden tot zuurvergiftiging van het bloed. Het vermijden van koolhydraten is dus niet heel verstandig. Wel is het wijs om niet al te veel te snoepen en frisdranken te drinken. Deze producten leveren weinig nuttige voedingsstoffen. 

Het gebruiken van teveel koolhydraten is ook niet aan te raden. Ook dan is er kans op tekorten aan andere voedingsstoffen. Wordt er ook meer energie ingenomen dan er wordt verbrand, dan wordt het teveel aan koolhydraten opgeslagen als vetweefsel. Een teveel aan koolhydraten komt met een normale gevarieerde voeding echter niet snel voor.

Tip: Maak veel gebruik van vezelrijke voedingsmiddelen om verstopping tegen te gaan!

Wilt u ook graag op een gezonde en lekkere manier afvallen of heeft u een ander doel omtrent voeding? Ik help u graag! Neem eens een kijkje op mijn website: www.dieetenzo.nl. Ik geloof niet in een streng en eenzijdig dieet, maar ik help u uw eetpatroon om te zetten in een gezond en lekker eetpatroon.

Regelmatig plaats ik leuke weetjes op Facebook en Twitter. Nieuwsgierig? Volg me!

Facebook & Twitter

Gerlinde Holster-Simonse

Mijn naam is Gerlinde Holster-Simonse. In 2013 heb ik de vierjarige HBO opleiding Voeding & Diëtetiek voltooid aan De Haagse Hogeschool. Dit betekent dat ik mijzelf diëtiste mag noemen.

Na mijn opleiding was het lastig om een baan te vinden als diëtiste. Ik heb daarom besloten om als zzp’er een eigen bedrijfje op te starten. Dit was natuurlijk best wel spannend, maar ook enorm leuk. Na een paar maanden van voorbereiding is mijn bedrijfje met de naam Dieet Enzo van start gegaan.

Lees mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op