Wat zijn eiwitten?

Eiwitten

Eiwit, ook wel proteïnen genoemd, is een voedingsstof. Ook koolhydraten en vetten zijn voedingsstoffen. Toch klinkt het woord ‘eiwit’ ons positiever in de oren dan koolhydraten of vetten. Dit is niet heel gek, eiwitten zijn namelijk erg belangrijk voor ons lichaam.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er bestaan ongeveer 20 aminozuren. Hieruit kunnen natuurlijk veel meer soorten eiwitten opgebouwd worden. Zoals eerder vermeld staat, is eiwit een voedingsstof. Dit betekent dat eiwit energie levert. Eiwitten leveren evenveel energie als koolhydraten. Hoewel de energie die ontstaat uit de verbanding van koolhydraten meteen wordt gebruikt door het lichaam, worden de eiwitten vooral gebruikt als bouwstof. Als we te weinig koolhydraten en energie binnenkrijgen, zal het eiwit wel aangesproken worden als energiebron.

Aanbevolen hoeveelheid eiwit

Een volwassen persoon heeft ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Iemand van 75 kilogram zou dan 60 gram eiwit nodig hebben per dag. Gemiddeld betekent dit dat 8 tot 11 procent van de totale hoeveelheid energie die men binnenkrijgt, uit eiwit zou moeten komen. In Nederland krijgen we gemiddeld best veel eiwit binnen. 14,8 procent van de totale energie-inname bestaat namelijk uit eiwit. Dit komt met name door het gebruik van melk(producten), kaas, vis, vlees, ei, peulvruchten, brood, aardappelen, noten en rijst.

Functie van eiwitten

Eiwitten zijn op te delen in 3 groepen:

  • Essentiële aminozuren

Niet alle aminozuren zijn even belangrijk voor ons lichaam, maar 9 aminozuren zijn voor ons essentieel. Het lichaam kan deze aminozuren dus niet zelf maken, maar moet ze uit de voeding kunnen halen.

  • Semi-essentiële aminozuren

Semi-essentiële aminozuren kunnen in het lichaam worden gevormd uit bepaalde andere essentiële aminozuren. Maar dan moeten deze essentiële aminozuren natuurlijk wel aanwezig zijn. Bij bepaalde ziektes en aandoeningen kan hier een tekort aan zijn en dan zullen de semi-essentiële aminozuren ook uit de voeding gehaald moeten worden.

  • Niet-essentiële aminozuren

Niet-essentiële aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken.

Alle cellen van het lichaam bevatten eiwit. Dus ook de cellen van spieren, organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed. De cellen van ons lichaam zijn continu bezig met vernieuwen. Hier is nieuw eiwit voor nodig. Wanneer men een flinke wond heeft opgelopen, heeft het lichaam vanzelfsprekend meer eiwit nodig om de schade te herstellen. Eiwit zorgt er ook voor dat vetten en zuurstof door het lichaam getransporteerd kunnen worden.

Hiernaast zijn enzymen, hormonen en antistoffen ook eiwitten. Deze stoffen zijn voor veel processen belangrijk. Bijvoorbeeld voor de stofwisseling en de afweer.

Te veel of te weinig eiwit

Grote eiwittekorten zijn in ons land erg zeldzaam. In ontwikkelingslanden wordt eiwitondervoeding vaker gezien. Kinderen die een tekort aan eiwit hebben lopen achter in de groei, worden apathisch, ontwikkelen oedeem en er ontstaat depigmentatie van de donkere huid. In ontwikkelingslanden gaan eiwittekorten vrijwel altijd samen met een tekort aan energie en andere voedingsstoffen.

Over een te veel aan eiwit is nog weinig bekend. Verschillende landen hebben dan ook andere aanbevelingen als het gaat om de maximale inname van eiwit. Enkele onderzoeken laten zien dat een te hoge eiwit-inname zou kunnen leiden tot osteoporose bij ouderen. Dit betekent het broos worden van de botten. Ook zou de bloeddruk kunnen stijgen door een te hoge inname van eiwit.

Wanneer er ‘normaal’ gegeten wordt, is de kans zeer klein op een te lage of te hoge inname van eiwit. Wel hebben eiwitrijke en koolhydraatrijke voedingsmiddelen de voorkeur boven eiwitrijke en vetrijke voedingsmiddelen. Eiwit- en koolhydraatrijke producten zijn bijvoorbeeld: brood, aardappelen en peulvruchten. Eiwit- en vetrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld: vette vleessoorten, worst, volle melk(producten) en volvette kaas.

Wilt u ook graag op een gezonde en lekkere manier afvallen of heeft u een ander doel omtrent voeding? Ik help u graag! Neem eens een kijkje op mijn website: www.dieetenzo.nl. Ik geloof niet in een streng en eenzijdig dieet, maar ik help u uw eetpatroon om te zetten in een gezond en lekker eetpatroon.

Gerlinde Holster-Simonse

Mijn naam is Gerlinde Holster-Simonse. In 2013 heb ik de vierjarige HBO opleiding Voeding & Diëtetiek voltooid aan De Haagse Hogeschool. Dit betekent dat ik mijzelf diëtiste mag noemen.

Na mijn opleiding was het lastig om een baan te vinden als diëtiste. Ik heb daarom besloten om als zzp’er een eigen bedrijfje op te starten. Dit was natuurlijk best wel spannend, maar ook enorm leuk. Na een paar maanden van voorbereiding is mijn bedrijfje met de naam Dieet Enzo van start gegaan.

Lees mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op