Wat is zout?

08 May 2014  

Zout

Zout, ook wel natriumchloride genoemd, is een echte smaakmaker en wordt dan ook vaak in de keuken gebruikt. Niet alleen voegt men zelf in de keuken zout aan het eten toe. Ook bij de productie van veel voedingsmiddelen wordt zout toegevoegd.

De functies van zout

Zout heeft verschillende functies voor het lichaam en in voedingsmiddelen. Het lichaam heeft dus wel zout nodig. Zout is onder andere nodig voor het transport van voedingsstoffen, het prikkelen van de zenuwen en om het vochtgehalte in het lichaam te regelen.

In voedingsmiddelen heeft zout ook verschillende functies. Zo wordt zout natuurlijk als smaakmaker gebruikt, maar daarnaast zorgt zout er ook voor dat de structuur van levensmiddelen verbetert wordt en dat de houdbaarheid van producten wordt verlengd.

De gevolgen van te veel zout

Zoals eerder beschreven heeft het menselijk lichaam zout nodig, echter niet te veel. Aangeraden wordt daarom voor een gezond mens om maximaal 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Maar omdat we niet alleen thuis zout aan het eten toevoegen maar de fabriek ook vaak zout aan het eten toevoegt, krijgt een groot deel van de bevolking meer dan 6 gram zout per dag binnen.

Een te hoge inname van zout kan gezondheidsgevolgen met zich meebrengen. Zo kan een hoge bloeddruk ontstaan, ook wel hypertensie genoemd. De kans op hart- en vaatziekten wordt hoger. Maar ook is het mogelijk dat het lichaam het vocht moeilijker kan afvoeren. Het gevolg hiervan is dat het vocht zich in het lichaam gaat ophopen, dit wordt ook wel oedeem genoemd. Bij oedeem kunnen bijvoorbeeld de enkels en vingers opzwellen. Ook de nieren kunnen beschadigd worden omdat deze extra hard moeten werken om het te veel aan zout uit het lichaam te verwijderen.

Verpakkingen lezen

Aan producten die in de supermarkt verkocht worden, wordt dus al veel zout toegevoegd. Door op de verpakking van een product te kijken, kan gezien worden hoeveel zout er in het product zit. Er dient dan gelet te worden op natrium. 6 gram zout staat gelijk aan 2,4 gram natrium. 

Op de verpakking wordt alles aangegeven per 100 gram. Soms wordt er ook aangegeven hoeveel gram natrium één portie van het product bevat. Om er nu achter te komen hoeveel gram zout dit is, dient het aantal gram natrium vermenigvuldigt te worden met 2,5. Als een product dus 6 gram natrium per 100 gram bevat en er wordt 50 gram van het product genomen, dan krijgt de persoon 3 gram natrium binnen. Om nu uit te rekenen hoeveel gram zout dit is, wordt 3 vermenigvuldigd met 2,5. Er zit dan dus 7,5 gram zout in 50 gram product.

Hoe minder zout consumeren?

Op verschillende manieren kan de consumptie van zout dalen. Een eerste stap is thuis stoppen met het toevoegen van zout aan de maaltijd. Maaltijden kunnen namelijk ook met andere kruiden lekker op smaak gemaakt worden. Voorbeelden van kruiden die het eten op smaak kunnen brengen zijn knoflook, cayennepeper, gember, paprikapoeder, komijn, peper, peterselie en rozemarijn. In het begin kan het even zoeken zijn naar het gebruik van de juiste kruiden bij verschillende maaltijden. Het kan daarom handig zijn om op internet of in boeken te zoeken naar smakelijke recepten.

Wanneer er toch echt een behoefte aan zout is, kan er ook gekozen worden voor zout met minder natrium, zoals Lo Salt. In dit geval is een deel van het natrium vervangen door andere mineralen. Echter, bij enkele aandoeningen, zoals bij het gebruik van plaspillen, wordt het gebruik van dit soort zouten afgeraden. Het is daarom belangrijk eerst de bijsluiter van medicijnen of de huisarts te raadplegen.

Daarnaast kan men op de verpakkingen van producten letten. Door regelmatig op de verpakkingen van voedingsmiddelen te kijken, kan men ook een beetje een feeling hiervoor krijgen. Waardoor het uiteindelijk makkelijker wordt om in te schatten welke producten veel zout bevatten. Voorbeelden van producten die veel zout bevatten zijn kaas, kant-en-klaar maaltijden, zoutjes en vleeswaren zoals rookvlees en cervelaatworst.

Het beste kan dus gekozen worden voor het zelf bereiden van de maaltijd met verse ingrediënten. Ook op deze manier kan een heerlijke maaltijd ontstaan!

Marinda Vis

Eigenlijk mijn hele leven vind ik voeding al interessant. Want wat doet voeding nou eigenlijk voor het menselijk lichaam en wat doet het voor de geest? Welke invloed heeft voeding op deze dingen? Daarnaast houd ik ook enorm van lekker eten en koken. Regelmatig probeer ik dan ook nieuwe recepten uit. Vanwege mijn liefde voor voeding en gezondheid was het dan ook niet heel gek dat ik koos voor de opleiding Voeding en Diëtetiek. In juli 2013 studeerde ik af aan deze opleiding.

Wil je meer van mij lezen? Bekijk mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op