Wat zijn vetten?

Vetten

Vetten zijn, net als eiwitten en koolhydraten, voedingsstoffen. Vetten leveren echter wel meer energie dan eiwitten en koolhydraten. Vet levert namelijk per gram 9 calorieën. Eiwitten en koolhydraten leveren per gram 4 calorieën.

Wat zijn vetten?

Zoals gezegd, zijn vetten voedingsstoffen. Het lichaam gebruikt vetten als brandstof. Er bestaan verschillende soorten vetzuren, maar daarover straks meer. Vet is ook een belangrijke drager van in vet-oplosbare vitamines, namelijk vitamine A, D, E en K.

Soorten vetten

Vetten zijn in te delen in verzadigd en onverzadigd vet. Welke soort was ook alweer gezond en welke niet? Onverzadigd vet wordt gezien als het ‘goede’ vet en verzadigd vet als het ‘slechte’ vet. Verzadigd vet verhoogd namelijk het risico op welvaartsziekten. Dit komt doordat verzadigd vet het slechte cholesterolgehalte in het lichaam verhoogd. Cholesterol is een vetachtig stofje dat in de bloedvaten kan blijven plakken. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet verhoogd het goede cholesterol en verlaagd het slechte cholesterol. Onverzadigd vet doet dus het tegenovergestelde van verzadigd vet en beschermd ons dus juist tegen hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten zijn op te delen in enkelvoudig onverzadigd vet en meervoudig onverzadigd vet. Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn op hun beurt weer in te delen in: omega-3, omega-6 en omega-9 vetzuren. Verder zijn er nog essentiële vetzuren. Essentiële vetzuren zijn vetzuren die het lichaam niet kan aanmaken. Deze vetzuren zullen we dus met de voeding binnen moeten krijgen. Essentiële vetzuren vallen ook onder de onverzadigde vetzuren.

Waar zit vet in

Vetten zitten in allerlei producten. Vetten kunnen zowel zichtbaar als onzichtbaar zijn. Van beide soorten krijgen we ongeveer 50% binnen. Zichtbare vetten zit in de volgende producten: roomboter, (dieet)margarine, (dieet)halvarine, bak-en-braadvet, frituurvet, oliën, mayonaise, slasaus, fritessaus en dressing. Onzichtbare vetten zitten verborgen in voedingsmiddelen zoals: vet vlees, vette vleeswaren, vette vis, volle melk(producten), kaas, slagroom, (room)ijs, noten, hartige snacks, zoutjes, koek, gebak en kant-en-klaarmaaltijden. De laatste jaren eten we steeds meer tussendoortjes. Hiermee is het gehalte aan onzichtbaar vet in de voeding sterk gestegen. Ook gebruiken we vaker kant-en-klaarmaaltijden en drinken we meer alcoholische dranken en frisdrank waarbij we vaak snacks en hapjes eten. Ook door het toedoen van reclames zijn we meer onzichtbaar vet gaan eten. Producten waar veel onzichtbaar vet in zit, zijn bijvoorbeeld: kroket, gevulde koek, plak cake, rookworst, saucijzenbroodje, patat en chocolade.

Het is natuurlijk ook interessant om te weten in welke producten veel verzadigd ‘slecht’ vet zit en in welke producten onverzadigd ‘goed’ vet zit. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren zijn bijvoorbeeld: roomboter, margarine, halvarine (tenzij er op het etiket staat dat het vet uit 60-65% linolzuur of meervoudig onverzadigde vetzuren bestaat), kaas, vet vlees, vette vleeswaren, sommige bak-, braad- en frituurvetten, slagroom, chocolade, koek, gebak, zoutjes en chips. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren zijn bijvoorbeeld: olie, margarine, halvarine (met een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren), mayonaise, fritessaus, noten, pinda’s, vette vis, sesamzaad en pompoenpitten.

Aanbevolen hoeveelheid vetten

Door de Gezondheidsraad wordt aanbevolen minimaal 20% en maximaal 40% vet binnen te krijgen met de voeding. Dit betekent dat 20-40% van de totale energiebehoefte uit vetten gehaald mag worden. Indien er sprake is van overgewicht is het beter maximaal 35% van de energie uit vet binnen te krijgen. Voor verzadigd vet is er een bovengrens gesteld van 10%. Niet meer dan 10% van de totale hoeveelheid calorieën mag dus afkomstig zijn uit verzadigd vet. Verder wordt er aanbevolen om 2 keer in de week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis. Zo krijgt men voldoende omega-3 vetzuren binnen.

Wilt u ook graag op een gezonde en lekkere manier afvallen of heeft u een ander doel omtrent voeding? Ik help u graag! Neem eens een kijkje op mijn website: www.dieetenzo.nl. Ik geloof niet in een streng en eenzijdig dieet, maar ik help u uw eetpatroon om te zetten in een gezond en lekker eetpatroon.

Gerlinde Holster-Simonse

Mijn naam is Gerlinde Holster-Simonse. In 2013 heb ik de vierjarige HBO opleiding Voeding & Diëtetiek voltooid aan De Haagse Hogeschool. Dit betekent dat ik mijzelf diëtiste mag noemen.

Na mijn opleiding was het lastig om een baan te vinden als diëtiste. Ik heb daarom besloten om als zzp’er een eigen bedrijfje op te starten. Dit was natuurlijk best wel spannend, maar ook enorm leuk. Na een paar maanden van voorbereiding is mijn bedrijfje met de naam Dieet Enzo van start gegaan.

Lees mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op