Gezond aankomen

29 May 2014  

Gezond aankomen

Afvallen kan heel lastig zijn. Aankomen kan echter ook heel lastig zijn, hier wordt minder vaak bij stilgestaan. Iemand moet bijvoorbeeld weer aankomen nadat de persoon ziek is geweest. Maar ook kan het zijn dat de persoon een erg snelle stofwisseling heeft, waardoor het lastig zal blijven om in gewicht aan te komen en dit te behouden.

Om aan te komen zal misschien snel gedacht worden dat de persoon die moet aankomen meer ongezond moet eten, meer taart, chips en koekjes. Natuurlijk zitten er veel kilocalorieën in deze producten, maar gezond is het niet. Het is dus niet gezond voor het lichaam om op deze manier te proberen om aan te komen, maar ook kan iemand minder lekker in zijn vel gaan zitten wanneer alsmaar ongezond gegeten wordt. Gelukkig is het ook mogelijk om op een gezonde manier aan te komen.

Kilocalorieën

Om het gewicht te laten stijgen, is het belangrijk dat de persoon meer energie binnenkrijgt dan dat de persoon verbrandt. Er is dan sprake van een positieve energiebalans. Hoeveel energie iemand in rust verbrandt en welke toeslag hierbij komt om het dagelijkse energieverbruik te bepalen, kan uitgerekend worden met de Harris en Benedict formule. Lees voor meer informatie hierover het artikel Energiebehoefte.

Het getal dat hier uit komt, zorgt er echter voor dat het gewicht in balans zou moeten zijn. Iemand die moet aankomen, heeft dus net wat meer energie nodig. Het getal dat uit de Harris en Benedict formule komt, inclusief te toeslag, moet daarom nog verhoogd worden met minimaal 15%. Hoeveel procent er uiteindelijk bij moet komen, zal de persoon zelf een beetje moeten uittesten. Dit zal namelijk voor iedereen anders zijn.

Sporten

Gedacht wordt misschien dat mensen die willen aankomen niet moeten sporten. Maar sporten zorgt er ook voor dat de spiermassa vergroot, dit is met name het geval bij krachttraining. Door krachttraining maakt het lichaam spieren aan. En spieren wegen zwaarder dan vetmassa, waardoor het gewicht dus stijgt wanneer de spiermassa groter wordt. Om precies te weten welke apparaten in de sportschool geschikt zijn en voor een goed, op maat gemaakt schema, wordt aangeraden om in de sportschool een gesprek aan te vragen.

Eiwit

Om er voor te zorgen dat het lichaam makkelijker spieren kan opbouwen, wordt aanbevolen om meer eiwit te nemen. Voorbeelden van producten die veel eiwitten bevatten zijn vlees, vis, eieren, bonen, noten en zuivelproducten. Deze producten kunnen tijdens de hoofdmaaltijden prima gegeten worden. Maar een handje noten, een beker zuivel of een ei kan ook prima als tussendoortje genomen worden.

Vetten

Vetten zijn niet per definitie slecht. Er bestaan ook goede vetten, de onverzadigde vetten. Deze zijn goed voor het cholesterolgehalte en dus goed voor het lichaam. Vetten leveren per gram meer energie dan een gram koolhydraten of een gram eiwit. Om het lichaam gezond te houden, is het wel belangrijk dat voor de gezonde vetten gekozen worden. Gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in plantaardige oliën, noten, avocado en vette vis. Om makkelijk aan wat extra energie te komen kan dus wat olie door de maaltijd gedaan worden, zoals over de salade, door de soep of om groenten, aardappelen, vlees of vis in te bakken.

Dranken

Een andere manier waarop meer energie binnengekregen kan worden is via dranken. Het gaat hier dan niet om frisdranken die bomvol toegevoegde suikers zitten. Natuurlijk kan wel eens frisdrank gedronken worden, maar gezond is het niet. Wel kan bijvoorbeeld een smoothie gemaakt worden met fruit en wat zuivel. Een smoothie is niet alleen gezond maar smaakt ook nog eens heerlijk en er kan steeds afgewisseld worden door voor verschillende soorten fruit te kiezen. Om net dat beetje extra energie binnen te krijgen kan voor een volle zuivelvariant gekozen worden, zoals volle yoghurt.

Overige tips

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om meer energie binnen te krijgen. Besmeer de boterham bijvoorbeeld met boter en gebruik een broodbeleg met veel kilocalorieën. Pindakaas bevat bijvoorbeeld veel energie maar daarnaast zitten er ook veel goede vetten en eiwit in. Maar ook zelfgemaakte guacamole bevat veel energie en veel gezonde vetten. En bij dit beleg hoeft niet zuinig gedaan te worden, er mag best wel wat meer gebruikt worden!

Gebruik bij het bereiden van de avondmaaltijd een olie, zoals olijfolie. Ook kan makkelijk een zelfgemaakte, goed gevulde soep gegeten worden. De soep kan nog extra gevuld worden met rijst of pasta. Wanneer liever een frisse salade gegeten wordt, kan hier ook wat olijfolie overheen geschonken worden. Tevens kunnen noten, avocado en bonen aan de salade worden toegevoegd voor extra energie. Of wat te denken van gegrilde kip of een blikje zalm of tonijn?

Tot slot is het belangrijk om geen maaltijden over te slaan. Door een maaltijd over te slaan, loopt het lichaam meteen een flink aantal kilocalorieën mis, wat weer een negatieve invloed op het gewicht heeft.

Marinda Vis

Eigenlijk mijn hele leven vind ik voeding al interessant. Want wat doet voeding nou eigenlijk voor het menselijk lichaam en wat doet het voor de geest? Welke invloed heeft voeding op deze dingen? Daarnaast houd ik ook enorm van lekker eten en koken. Regelmatig probeer ik dan ook nieuwe recepten uit. Vanwege mijn liefde voor voeding en gezondheid was het dan ook niet heel gek dat ik koos voor de opleiding Voeding en Diëtetiek. In juli 2013 studeerde ik af aan deze opleiding.

Wil je meer van mij lezen? Bekijk mijn volledige profiel hier

Laat een reactie achter

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

Over ons

Dieetexpert.nl is een informatieve website met alles wat je wilt weten of gezond afslanken. Wij werken samen met gediplomeerde dietistes en voedingsdeskundigen. Zij staan ook altijd open voor je vragen! Wij hopen dat je op Dieetexpert.nl voldoende informatie vindt, mocht je toch wat missen of het ergens niet mee eens zijn dan staan wij altijd open voor jouw feedback. 

Volg DieetExpert op